Hoe schrijf je een goede aanbeveling voor Linkedin?

Inmiddels hebben in Nederland 2,6 miljoen mensen een Linkedin-account, dat is 15% van de Nederlandse bevolking (via infographic) . En iedereen met een Linkedin-profiel weet dat drie aanbevelingen je kunnen brengen tot een 100% profiel. Daar herinnert Linkedin je elke keer aan als je inlogt.

Dus soms word je gevraagd om een aanbeveling te schrijven. Maar soms ook wil je een aanbeveling cadeau geven. Gewoon, omdat je het die ander gunt. In dit artikel lees je hoe je snel een goede aanbeveling voor Linkedin schrijft.

 

Voordat je een aanbeveling gaat schrijven, bedenk dan waarom je dat doet. Wat is je doel?

 

Een aanbeveling kan iemand helpen, maar de tekst die jij schrijft is daarbij wel bepalend.

Een vriendelijke aanbeveling heeft de volgende strekking: “Natascha is een erg leuke collega om mee te werken. Ze is collegiaal en vriendelijk en is altijd bereid om me te helpen.”

Aardig, maar niet echt heel behulpzaam als Natascha op zoek is naar een andere baan.

Een aanbeveling schrijf je omdat je oprecht tevreden bent over een dienst die de ander heeft geleverd. Of omdat je de andere bewondert om iets wat hij of zij heeft gedaan. Schrijf je aanbeveling vanuit je hart.

 

Een goede aanbeveling bestaat uit de volgende elementen:

  1. beschrijf de aanleiding: waarom deze aanbeveling? Je kunt hier ook de link leggen met je eigen dienst / product. Aanbevelingen worden goed gelezen dus ook hier heb je de kans om ook jezelf te profileren.
  2. beschrijf de dienst / het product  waar de aanbeveling over gaat.
  3. beschrijf je eventuele aarzelingen vooraf en hoe de ander je daarin tegemoet is gekomen.
  4. beschrijf wat je het meest waardeerde aan de ander toen hij of zij je hielp.
  5. beschrijf wat de dienst / het product je heeft opgeleverd. Welke (blijvende) resultaten ervaar je?

Een goede aanbeveling kan er dan bijvoorbeeld als volgt uitzien:

Ik heb Gerda ingehuurd toen ik niet meer wist welke carrièrestap ik wilde maken. Ik was net moeder geworden en twijfelde eraan of ik wel als advocaat kon blijven werken. (1) Daarnaast had ik ook nog een sociaal leven waar ik nauwelijks nog tijd voor had. Tijd dus om de stap te nemen om met iemand die iets verder van me afstond te kijken naar mijn leven, mijn wensen en ambities. (2)

Ik vond het wel lastig om een goede loopbaancoach te kiezen, want er is erg veel aanbod. Mijn keus viel op Gerda omdat zij ook een collega-advocate goed op weg had geholpen. (3)

In het traject dat ik bij Gerda volgde, stelde ze me telkens de juiste vragen. Ze is nuchter, praktisch en respectvol in haar aanpak. Niet zo zweverig als ik eigenlijk verwachtte. Bovendien had ze aandacht voor mij als mens: niet alleen op werkgebied maar ook privé.(4)

Mede door Gerda heb ik ontdekt dat ik het werk doe wat me past als een jas. Ik hoef geen stap terug te doen nu ik moeder ben. In samenspraak met het MT heb ik besloten om voor mijn carrièrestap naar partner iets meer tijd te nemen. Het traject heeft me veel rust gegeven en focus op mijn volgende stap. (5)

Iedereen die worstelt met een loopbaanvraagstuk adviseer ik daarom Gerda in te schakelen.”

 

Zo’n aanbeveling is wel langer, maar waarschijnlijk ook relevanter.

In ieder geval voor Gerda. Als Gerda er nu voor kiest direct een aanbeveling voor jou te schrijven, komt dat minder geloofwaardig over. Als je dus iemand een ‘recommendation’ wilt retourneren, wacht daar dan een paar weken of maanden mee. Ook als Linkedin suggereert het direct te doen.

 

Nog een laatste tip: je hoeft niet altijd te wachten totdat iemand je vraagt om een aanbeveling.

Het is misschien een van de leukste cadeautjes die je iemand kan geven: per mail een aankondiging dat iemand je heeft aanbevolen.

 

© Suzanne Meijles

23 antwoorden
  1. Perry van Beek zegt:

    Erg goed artikel met een duidelijke handleiding om een goede LinkedIn aanbeveling te schrijven! Wat veel mensen nog niet weten is dat je o.a. drie aanbevelingen nodig hebt om een 100% compleet profiel te verkrijgen op LinkedIn

    Een tip wil ik graag toevoegen. Als je een aanbeveling voor iemand schrijft, wordt deze genoemd in de timeline op jouw homepage en op die van degene die jij aanbeveelt. Daar wordt echter alleen de eerste zin getoond. Kijk dus of je de aanbeveling kunt beginnen met een soort van ‘headline’ zodat de kans groter is dat men doorklikt om jouw aanbeveling ook werkelijk te lezen.

    Vergelijk het met een krantenkop; als deze pakkend is, is de kans groter dat je het krantenartikel ook daadwerkelijk gaat lezen.

    Groet,
    ~Perry

    Beantwoorden
  2. Jenny van Rooij zegt:

    Wat een fijn artikel weer, Suzanne, deze ‘praktische handleiding’ voor het schrijven van een LinkedIn-aanbeveling. Dank je wel! Heel prettig, zo’n stappenplan met duidelijke voorbeelden erbij. En sowieso een goed onderwerp om eens bij stil te staan. Ook de tip om niet meteen iemand een aanbeveling terug te sturen vind ik een goede (heb ik me tot nu toe keurig aan gehouden ;-)).

    Ik ben trouwens wel benieuwd naar hoeveel aanbevelingen jij na het publiceren van dit artikel cadeau hebt gekregen ;-)…

    groeten,
    Jenny

    Beantwoorden
    • Suzanne Meijles zegt:

      Hallo Jenny, Dank voor je reactie. ik heb nog geen aanbevelingcadeaus in mijn inbox ontvangen na dit artikel. Maar ik krijg ze wel met enige regelmaat. Erg fijn om te krijgen (en ook om te geven!). Groet! Suzanne

      Beantwoorden
  3. Perry van Beek zegt:

    Waardevolle toevoeging Anne Jan! En, dat geldt ook de andere kant op.

    Als jij iemand een aanbeveling stuurt op LinkedIn, en die persoon accepteert deze, is het eerste wat LinkedIn vraagt of hij/zij jou wil aanbevelen. Velen doen dit.

    Geen probleem als dit gebeurt, maar wacht een week voordat je deze aanbeveling accepteert om dezelfde reden als die die Anne jan hierboven geeft.

    Beantwoorden
  4. Geart de Jong zegt:

    Bij het vragen naar een aanbeveling geldt “De wet van Sinterklaas”. (Als je niet duidelijk vraagt wat je wilt, krijg je iets anders). Zomaar een aanbeveling krijgen, zonder dat ik je gevraagd heb is echt een kadootje in mijn ervaring. En kijk dit gegeven paard WEL in de bek. Het gaat tenslotte over je professionele profiel. En dank voor dit heldere artikel. Top.

    Beantwoorden
  5. Danielle zegt:

    Er valt mij net op LinkedIn iets (vind ik) erg vreemds op en ik vraag me af of dit een bekend fenomeen is:

    Onlangs schreef een van mijn vorige managers een heel fijne review over mij. Ik heb toen ook een paar andere reviews gelezen die hij heeft geschreven, ook over iemand die ik niet ken.

    Nu zie ik net dat een andere bekende van mij een review over zijn ex-collega schrijft, die precies overeenkomt met wat er over mij is gezegd, aangevuld met wat mijn vorige manager over iemand anders zei. Als ik Google, vind ik wel een Engelse standaard-generator maar deze teksten specifiek niet terug.

    Wat moet ik hiervan denken? Hebben mijn vorige manager en die kennis allebei een generator gebruikt, of heeft die kennis ‘mijn’ aanbeveling geplagieerd?? En: kan ik daar iets van zeggen?

    Heel benieuwd hoe anderen hierover denken!

    Beantwoorden
    • Suzanne Meijles zegt:

      @Danielle Dat is inderdaad vreemd. Zoals jij het beschrijft, is mijn eerste gedachte ‘gekopieerd’.
      Zoals ik in dit artikel ook schrijf, weet ik dat veel mensen moeite hebben met het schrijven van een aanbeveling. Als je dan een aanbeveling op LinkedIn leest die zo mooi verwoordt wat jij wilt zeggen, is de verleiding misschien groot om te kopieren. Want het is wel lekker snel…
      Ik zou je kennis melden dat je dit gezien hebt en dat je je afvraagt hoe het komt. Veel succes ermee.
      Suzanne

      Beantwoorden
  6. Danielle zegt:

    @Suzanne
    Dat heb ik inderdaad gedaan en het is opgehelderd: zijn collega had om een paar ‘inspirerende voorbeelden’ gevraagd en hij had deze gestuurd, maar niet met de bedoeling dat die collega ze daadwerkelijk zou plaatsen. Het is inmiddels ook weer verwijderd. Wel een compliment voor de schrijver van de aanbeveling dus! 😉

    Bedankt voor je reactie.

    Beantwoorden
  7. Veronique zegt:

    Beste Suzanne,

    Sinds een week heb ik je site ontdekt. Mijn complimenten! Alles helder en duidelijk uitgelegd met veel tips.

    Zelf ben ik mij eindelijk meer aan het verdiepen in Linkedin en heb toch een vraag waar ik nergens een antwoord op kan vinden.
    Is het mogelijk om een aanbeveling voor iemand te schrijven zonder dat dit op je eigen profiel wordt getoond?

    Een jurist heeft mij zeer goed geholpen na mijn ontslag. Graag wil ik mijn goede ervaring op haar Linkedin profiel vermelden. Echter is het niet handig als dit op mijn eigen profiel wordt getoond. Niet iedereen hoeft te weten dat ik stappen heb ondernomen naar mijn oud werkgever door een jurist in te schakelen.

    Ben benieuwd naar je reactie

    Groet,
    Veronique

    Beantwoorden
    • Suzanne Meijles zegt:

      Beste Veronique, ik begrijp je dilemma. Binnen Linkedin is dit prima op te lossen. Je kunt een aanbeveling schrijven en instellen dat niemand jouw recommendation ziet in jouw profiel. Daarvoor ga je naar ‘Edit profile’ -> Recommendations -> ‘Given’. Daar zoek je de aanbeveling die je hebt geschreven en kiest bij ‘Display on my profile’ voor ‘No one’. Ik hoop dat het zo lukt!

      Beantwoorden
  8. Piet zegt:

    Beste Suzanne,

    bedankt voor je artikel. Ik ben al enige tijd geleden gevraagd voor een aanbeveling. Deze persoon verdient hem echt, maar tot heden wist ik niet hoe ik dit op een juiste manier kon doen.

    Ook bedankt aan iedereen die commentaar gegeven heeft. Deze zijn ook bruikbaar bij het opstellen van de aanbeveling.

    Beantwoorden
  9. Thea Plugge zegt:

    Hallo Suzanne,
    Wat een goed artikel! Dat helpt mij op weg bij de vraag voor een aanbeveling.
    Recent heb ik een aantal mensen gevraagd om een aanbeveling voor mij te schrijven. Daarvoor moest ik een drempel over, maar dat hoort er bij. Nu zijn er inmiddels een aantal weken verstreken, maar er is nog geen reactie, hoe kun je dan het beste reageren? LinkedIn biedt de mogelijkheid om een herinnering te sturen, net zoals de mogelijkheid om de vraag om een aanbeveling in te trekken. Nu zit niet iedere LinkedIn-gebruiker dagelijks achter dit netwerk, misschien is de vraag nog niet gezien. Maar het kan ook dat de persoon die gevraagd is voor de aanbeveling niet wil aanbevelen. Heb je tips hiervoor?
    Hartelijke groet,
    Thea

    Beantwoorden
    • Suzanne Meijles zegt:

      Hallo Thea,
      Dank voor je vraag. Lastig hoor, als niemand reageert op een vraag voor een aanbeveling. Ik weet natuurlijk niet hoe je je vraag hebt geformuleerd, maar ik geef je twee adviezen: (1) vraag eerst mondeling of iemand een aanbeveling voor je wil schrijven en stuur pas daarna het Linkedin-verzoek. Ik vraag het zelf bijvoorbeeld wel eens als iemand me met iets complimenteert. (2) schrijf elk persoon die je vraagt een persoonlijk bericht, waarin je uitlegt waarom je hem of haar vraagt om een aanbeveling. Ik hoop dat ik je hiermee help!

      Beantwoorden
  10. hans zegt:

    En hoe zit het met negatieve collega die je niet wilt aanbevelen en anderen daarvoor wilt waarschuwen, is dit ook een mogelijkheid te melden op Linkedin?

    Beantwoorden
    • Suzanne Meijles zegt:

      Ik denk dat dat niet het idee van LinkedIn is. Bovendien moet degene voor wie je de aanbeveling schrijft, die ook nog goedkeuren en plaatsen. Grote kans dat hij dat niet doet als je iets negatiefs schrijft 😉

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

ProTaal – Schepenstraat 86B – 3039 NM – Rotterdam – 010 – 465 77 75 – info@protaal.nl