Een goede titel die je lezer in beweging zet

Een titel is een breed begrip. Breder dan je misschien denkt. Natuurlijk schrijf je er een boven een artikel. Maar je vindt ook een bij een wervende tekst. En de onderwerpregel in een e-mail kun je ook zien als een titel.

 

Met een titel help je je lezer snel te beslissen: moet ik deze tekst nu lezen, later lezen, of niet lezen? Zo is het dus een wegwijzer voor je lezer. Met een titel wil je verleiden én informatie geven. Je wilt je lezer laten doorlezen, je wilt hem in beweging zetten. Hoe kom je nu tot een goede kop?

 

Bij een titel draait het dus om de lezer. Toch worden veel titels en koppen gemaakt vanuit de schrijver. Bekijk de onderwerpen van de e-mails in je inbox maar eens. Hier een paar voorbeelden uit de mijne:

“Onderzoek studenten”
“Nieuws van het coachhuis mei 2013”
“Wil je kijken, 54 sec”.

Als ik deze onderwerpen lees, kan ik niet snel beoordelen of ik die tekst nu moet lezen. Gevolg? Ze staan nog steeds ongelezen in mijn inbox.

 

Ook bij titels van wervende teksten kan het mis gaan: “Ronny Overgoor nodigt u uit”. Het ligt vast aan mij, maar die naam zegt mij niets. Die wervende tekst lees ik dus niet.
Datzelfde geldt voor een artikel met als kop “Get inspired”. Die werkt niet voor mij.  Ik snap niet direct waar het over gaat. En dus haak ik af.

 

Het sleutelwoord voor een goede kop of titel is relevantie. Je krijgt je lezer alleen zover om verder te lezen als hij snapt dat er iets te halen valt. En dat ‘iets’ kan heel concreet zijn. Bijvoorbeeld “3 manieren waarop je als trainer Pinterest kunt gebruiken”. Dat is een prima kop. Als je tenminste weet wat Pinterest is. En als je nog niet weet hoe je het moet gebruiken (maar dat wel wilt).

 

Om te weten wat relevant is voor je lezer, moet je weten voor wie je schrijft. Alleen dan weet je wat je tekst voor hem kan betekenen. Bij een e-mail is dat misschien wel het gemakkelijkst. Zo kun je je lezer bijvoorbeeld helpen door in de onderwerpregel aan te geven wat de lezer met jouw e-mail moet of kan.

Bijvoorbeeld:
Voor dit artikel heb ik de mail met als onderwerp “Onderzoek studenten” even gelezen. Nu weet ik dat een betere onderwerpregel was geweest: “Verslag onderzoek studenten met aanbevelingen | Graag je reactie”. De lezer wacht al bijna een week op mijn reactie.
En
Na het lezen van “Nieuwsbrief coachhuis mei 2013” weet ik dat de boodschap was: “Nieuwe vestigingen coachhuis in Groningen en Zwolle”. Dat was een betere kop geweest, want als ik in die steden nooit werk, had ik die mail niet hoeven te lezen.

 

Wat maakt een titel effectief?

Een effectieve titel:

  1. is relevant: de titel laat zien wat er in de tekst voor interessants te halen valt.
  2. trekt de aandacht: de titel laat zien waarop de lezer kan aanhaken.
  3. is informatie: je lezer moet zich met de titel een beeld kunnen vormen van de inhoud.
  4. is onderscheidend: een effectieve titel laat zien wat de lezer wel en niet krijgt in een tekst.

 

Hoe kom je tot een goede titel?

Als je gaat schrijven, weet je misschien nog niet wat de titel moet zijn. Dan kun je ook prima werken met een werktitel. Vergeet alleen niet je titel te herschrijven als je tekst klaar is. Ik denk dat veel werktitels echte titels worden, omdat de schrijver gewoon vergeet er nog eens naar te kijken.

 

Je kunt ook vooraf een werktitel bedenken. Dat heeft voordelen. Je titel kan namelijk ook structuur geven aan je artikel. Zo schreef ik eens een artikel met tips over hoe je een profiel schrijft. Maar toen ik ging schrijven, merkte ik dat ik vooral aandacht wilde schenken aan wat ik mis zag gaan in profielen. Toen heb ik de titel aangepast naar “De 5 meestgemaakte fouten bij het schrijven van een profiel”. Zo’n titel met een getal en een definitie (valkuilen, tips) geeft aan hoe je je informatie structureert.

 

Probeer maar eens voor jezelf uit wat beter voor jou werkt. Blijf in ieder geval niet hangen op de titel voordat je gaat schrijven. Schrijven is een creatief proces. Het is goed mogelijk dat je tijdens of na het schrijven opeens een ingeving krijgt. Dan schud je die titel zomaar uit je mouw.

 

© Suzanne Meijles

 

5 antwoorden
  1. Sylvie zegt:

    Wederom een topartikel! In de internetmarketing workshops die ik heb gevolgd leerde ik dat curiosity marketing heel effectief is. Een titel als “de stomste fout die ik in lange tijd gemaakt heb” oid moet er dan voor zorgen dat je de mail gaat lezen, omdat we inmiddels omkomen in goede tips. Wat vind jij ervan?

    Zelf test ik trouwens titels van mijn nieuwsbrief zo af en toe. Kun je heel duidelijk zien wat het beste werkt als je twijfelt tussen twee titels.

    Beantwoorden
    • Suzanne Meijles zegt:

      @Sylvie, ja ik denk dat een nieuwsgierigmakende titel heel effectief kan zijn. Die doet ook een beetje denken aan “3 dingen die je nog niet wist over…”. Ik denk dat de kracht ook zeker in de afwisseling ligt. Testen met titels is heel goed om te doen; veel nieuwsbriefprogramma’s geven die mogelijkheid ook. Bij een titel voor een artikel in een vakblad of boven een e-mail is het lastiger…

      Beantwoorden
  2. Annemarije Spreksel zegt:

    Deze nieuwsbrief kwam voor mij als geroepen. Ik vind het niet makkelijk om een goede titel ergens voor te verzinnen. In het kader van mijn afstudeerscriptie in de richting psychologie, kan ik deze tips zeer goed gebruiken. Want wat is nou een goede, pakkende titel voor een scriptie? Ik kreeg als feedback van de docent dat de titel niet te catchy mag zijn.. Ik ga mijn titel met behulp van deze tips nog eens nader bekijken. Bedankt voor de leuk maar ook bruikbare blog! Ik ga mijn medestudenten er mee verrassen!

    Beantwoorden
    • Suzanne Meijles zegt:

      @Annemarije, dank voor je reactie. Een titel voor een wetenschappelijke tekst is wel een beetje anders dan voor een titel voor een blog. Denk er bij je scriptietitel ook aan dat je met je titel laat zien hoe je onderzoek zich verhoudt tot andere onderzoeken. In de wetenschappelijke discourse dus: je wilt dat je onderzoek ook andere onderzoekers helpt.
      Het element van de onderscheidende titel is hier dus zeer van belang. Dat betekent overigens niet dat de titel saai hoeft te zijn. Denk bijvoorbeeld eens aan een titel met een uitleg, voorafgegaan door een dubbele punt. Bijvoorbeeld: “The sweet spot: the rule of high-velocity learning” (de titel van het wetenschappelijke boek waar ik mijn vorige blog over schreef). Of: “Burn-out bij arts-assistenten: copingstrategieën in de opleiding”.
      Ik hoop dat ik je hiermee verder help!

      Beantwoorden
  3. Gerkje zegt:

    ik moet voor een verslag met vier verschillende deelopdrachten een titel bedenken. Dat valt nog niet mee. Thema’s zijn: Facility Management, Procesverbetering, Het Nieuwe Werken en Informatievoorziening en E-business en Het Nieuwe Werken.
    In dit verslag schrijf ik hoe deze thema’s in “mijn” organisatie
    zijn geregeld en wat beter kan.

    Valt nog niet mee, dus alle tips zijn mooi meegenomen. Naar aanleiding van dit blog heb ik al wel een idee…

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

ProTaal – Schepenstraat 86B – 3039 NM – Rotterdam – 010 – 465 77 75 – info@protaal.nl