Niet commercieel

Gepubliceerd door Suzanne Meijles

“Ik ben niet commercieel, hoor,” onderwijsadviseur Debby komt met een duidelijke mening mijn training offerteschrijven binnen. Ze is haar loopbaan gestart als juf op een basisschool. Ze geeft nu remedial teaching aan kinderen die moeite hebben met rekenen.

Haar hart ligt bij kinderen. Maar nu heeft ze van haar werkgever te horen gekregen dat ze offertes moet gaan schrijven. En zit ze (verplicht) bij mij in de training.

Ik vraag voordat we van start gaan wat ‘niet zo commercieel’ voor haar betekent. ‘Gewoon, ik houd niet van verkopen. Dan was ik wel verkoper geworden. Ik heb een hekel aan hijgerige offertes.’

Wie houdt er wel van hijgerige offertes? Offertes die je voor het blok zetten. Offertes die schreeuwen dat ze de beste zijn. Niemand vindt dat leuk. De beste offertes geven je klant een warm gevoel. Zodat een eventueel hogere prijs zacht kan landen. In mijn trainingen kijken we hoe je dat warme gevoel – op verschillende manieren – bij je klant voor elkaar krijgt.

Wil je weten welke 6 psychologische inzichten bijdragen aan een offerte waarop je klant gemakkelijk JA zegt? Meld je dan aan voor mijn wekelijkse e-mail. Je ontvangt het e-book dan in je inbox.

Hoe het afliep met Debby? In de evaluatie zei ze: “Ik zag best tegen deze training op. Maar ik ga hoopvol weg. De offerte waaraan ik in de training heb gewerkt, past helemaal bij mij.”

2 reacties op Niet commercieel

  1. Marcel schreef:

    Mooi hoe kan ik dit ook leren, om minder hijgerige verkoop offertes te schrijven

Plaats jouw reactie.