Wat een platte boom je leert over overtuigend schrijven

Gisteren kreeg ik onze kerstboom met de post.
Een vierkante doos van ongeveer 10 bij 10 centimeter. En 2 meter lang.

Geen plastic opvouwboom waar je nep-dennengeur op kunt spuiten.

Nee, een stuk stof van 120 bij 180 centimeter met een even zo grote kerstboom erop.
Er zat ook een doosje bij met LED-lampjes die je op de boom kunt spelden.

Ik was erg in mijn nopjes met mijn boom, maar mijn huisgenoten keken wat minder enthousiast.

“Waar gaan we die nou weer ophangen?” vroegen ze (alledrie…).

We vinden er wel een plek voor.
In december.
Ik ga nu mijn kerstboom nog niet uitrollen.

Maar stel je nou eens voor dat je zo’n platte boom wilt verkopen….
Welk overtuigend tekstje schrijf je dan om mensen enthousiast te maken?

De meeste bedrijven komen tot saaie opsommingen. Van het soort stof dat gebruikt is. Het aantal pixels van de print, het soort hout van de stokken (waarmee je hem ophangt).

Ik val van die dingen in slaap. Het boeit me niet.
Ik heb geen verstand van soorten stof en hout. En ook niet van hoeveelheden pixels.

Deze ontwerper pakt het anders aan.

Op haar website staat bijvoorbeeld: “Je kent het vast wel; eindeloos stofzuigen en in het voorjaar kom je nog steeds dennennaalden tegen.”

Inderdaad! We kochten altijd een kleine ‘boom met kluit’ in een pot, omdat we dachten dat we die daarna dan in de tuin konden zetten.
Voordat we hem optuigden zorgden we voor een badje. En we gaven hem geregeld water.

Kortom, we zorgden beter voor de kerstboom dan we gewoonlijk voor onze planten doen. (En die overleven het al jaren.)

En elk jaar opnieuw hadden we de hoop dat we de boom dan NOG een jaar konden gebruiken.
Meestal ging het 10 dagen goed. Maar uiteindelijk bleef er – elk jaar weer – een pierig boompje over.
De rest van de boom verdween in de stofzuiger.

Dat gaat ons dit jaar niet gebeuren.

Wat deze ontwerper goed heeft begrepen, is hoe je mensen op je website kunt overtuigen. Ze laat zien dat ze je “pijn” begrijpt en biedt er een oplossing voor.

Pijn staat tussen aanhalingstekens, want tot een halve week geleden was ik me er niet echt bewust van dat ik een kerstboomprobleem had.

De toon doet de rest. Het lijkt alsof ze met me praat. Dat vergroot haar gunfactor.
Ik doe namelijk graag zaken met ménsen. Het allerliefst met léuke mensen.

Nou ken ik haar helemaal niet, maar door haar manier van schrijven, lijk ik haar toch een beetje te kennen.

Ze lijkt me leuk.

En dat maakt de drempel om te bestellen, lager.

Overtuigend schrijven begint dus bij het kennen van de “pijn” van de klant. En die op zo’n manier beschrijven dat je lezer die herkent.

Het maakt niet uit welke overtuigende tekst je schrijft. Dit principe komt altijd terug.
De manier waarop je die pijn beschrijft, maakt het af. Als je kiest voor een toon die past bij jou en jouw bedrijf, ben niet alleen herkenbaar, maar ook onderscheidend.

Wil je meer weten over overtuigend schrijven?

Kijk dan eens naar de in-company training ‘Haal meer uit je e-mail’.

Die gaat over commercieel en wervend e-mailen. Zo leer je bijvoorbeeld hoe doodgewone e-mails kunnen zorgen voor trouwe klanten die meer kopen.
Interesse in die leuke, praktische oprol-kerstboom? Je kunt hem bestellen bij TinyTrees (ik verdien geen geld aan deze link ;-)).

ProTaal – Schepenstraat 86B – 3039 NM – Rotterdam – 010 – 465 77 75 – info@protaal.nl