Wil je sneller schrijven?

Gepubliceerd door Suzanne Meijles

Stel dat je een dinertje geeft en een vriend van een vriend brengt een onbekende mee. De man lijkt een aangename gast.

Stel dat deze onbekende halverwege de avond naar boven gaat en zich opsluit in een van jouw slaapkamers. En er niet meer uit komt.

Stel dat je hem daar dagen-, weken-, maandenlang niet uit krijgt. Als het al ooit zal lukken.
 
Dit is de achterflaptekst van een boek van Ali Smith. In het Nederlands heet het Als niet dan zou. Ik ben er gisteravond in begonnen en ben nu op bladzijde 56.

Het is een intrigerend boek. Veel gebeurtenissen zijn absurd. Je kunt je niet voorstellen dat ze in het echte leven zouden kunnen gebeuren.

En toch.

Toch boeit het verhaal enorm. Juist omdat het zo geschreven is dat je denkt: “Het kan eigenlijk niet, maar misschien kán het wel.”

Soms lees ik extra langzaam. Omdat ik alle woorden van de zin tot me wil laten doordringen. Omdat ze het zo mooi heeft opgeschreven.

Uren doe ik erover. Ik zie nu al op tegen het punt dat het boek bijna uit is.
 
De meeste lezers lezen trouwens niet langzaam. Die willen zo snel mogelijk een tekst door.
 
Zeker als het een tekst is die ze voor hun werk moeten lezen. Een rapport. Een offerte. Of een e-mail.

De meeste lezers puffen en steunen al als ze zien dat ze moeten scrollen.
Ze willen zo snel mogelijk door jouw tekst.

Het ergste is het als je merkt dat niemand je tekst heeft gelezen. Een verslag wordt goedgekeurd terwijl jij had verwacht dat Pietje wel iets aan te merken had.

Of je vraagt naar wat je leidinggevende vond van je notitie. Het antwoord is net iets te kort en te weinig inhoudelijk, zodat je weet dat ze het diagonaal heeft gelezen.

Terwijl jij je hele ziel en zaligheid in die tekst hebt gestopt. Uren heb je achter je beeldscherm zitten typen. Je hebt er waarschijnlijk ook langer over dan gepland. Want je wilt dat de teksten die jij schrijft duidelijk zijn, maar ook kloppen.

En dat kost tijd.

Die tijd betaalt zich helaas niet altijd terug in het rendement dat je voor ogen had. Het is dus handig als je minder tijd bezig bent met schrijven.
 
Maar hoe zorg je er nou voor dat jij niet te lang bezig bent met een tekst? Sneller schrijven kunt je best tackelen.

Daarvoor heb ik een online mini-training ontwikkeld.
Daarin ontdek je met 5 mindhacks hoe je sneller een tekst schrijft.
Gratis.
 
Is dat iets voor jou?
 
Zo ja, dan meld je je hier aan voor die mini-training: 5 mindhacks waardoor je 3x sneller een tekst schrijft (ook als je geen tijdsdruk hebt)

Je krijgt dan 5 mails met elke keer 1 mindhack: een psychologisch inzicht waardoor sneller schrijven gemakkelijker wordt.

 
Veel schrijfplezier!

Niet commercieel

Gepubliceerd door Suzanne Meijles

“Ik ben niet commercieel, hoor,” onderwijsadviseur Debby komt met een duidelijke mening mijn training offerteschrijven binnen. Ze is haar loopbaan gestart als juf op een basisschool. Ze geeft nu remedial teaching aan kinderen die moeite hebben met rekenen.

Haar hart ligt bij kinderen. Maar nu heeft ze van haar werkgever te horen gekregen dat ze offertes moet gaan schrijven. En zit ze (verplicht) bij mij in de training.

Ik vraag voordat we van start gaan wat ‘niet zo commercieel’ voor haar betekent. ‘Gewoon, ik houd niet van verkopen. Dan was ik wel verkoper geworden. Ik heb een hekel aan hijgerige offertes.’

Wie houdt er wel van hijgerige offertes? Offertes die je voor het blok zetten. Offertes die schreeuwen dat ze de beste zijn. Niemand vindt dat leuk. De beste offertes geven je klant een warm gevoel. Zodat een eventueel hogere prijs zacht kan landen. In mijn trainingen kijken we hoe je dat warme gevoel – op verschillende manieren – bij je klant voor elkaar krijgt.

Wil je weten welke 6 psychologische inzichten bijdragen aan een offerte waarop je klant gemakkelijk JA zegt? Meld je dan aan voor mijn wekelijkse e-mail. Je ontvangt het e-book dan in je inbox.

Hoe het afliep met Debby? In de evaluatie zei ze: “Ik zag best tegen deze training op. Maar ik ga hoopvol weg. De offerte waaraan ik in de training heb gewerkt, past helemaal bij mij.”

5 vragen waarmee je goede tekstfeedback geeft

Gepubliceerd door Suzanne Meijles

Je hebt vaker met tekstfeedback te maken dan je misschien denkt:

 

Je collega vraagt of je nog even naar zijn voorstel wilt kijken dat hij de directeur wil sturen.

Een vriendin vraagt of je wilt meelezen met haar sollicitatiebrief.

Je schrijft met een collega samen aan een opdracht en je ontvangt zijn eerste opzet met de vraag wat jij ervan vindt.

 

Dit zijn allemaal momenten waarop je gevraagd wordt om tekstfeedback.

Tekstfeedback?

Wat is dat precies?

 

Lees verder »

Beter schrijven door slimmer lezen

Gepubliceerd door Suzanne Meijles

beter schrijven door slimmer lezen

picture by lil_foot pixabay.com

Je wilt beter schrijven. Want je vindt je teksten niet helemaal top. Of, zoals dat zo mooi heet, er is ruimte voor verbetering. En je besluit tijd en energie te steken in beter schrijven. Hoe pak je dat dan aan?

Lees verder »

Hun of hen?

Gepubliceerd door Suzanne Meijles

hun  of hen

 

 

Veel schrijvers vermijden het woord hun. Ze zijn er bang voor geworden, omdat je het h-woord ook verkeerd kunt gebruiken. Wil je weten hoe je hun goed gebruikt? En wanneer je hen gebruikt? Lees dan verder.

 

Lees verder »

Wanneer gebruik je nog u?

Gepubliceerd door Suzanne Meijles

Wanneer gebruik je 'u'?

Niemand sprak me aan met u toen ik in 1996 mijn eerste schrijftrainingen gaf. Meestal vroegen mijn cursisten al voor de eerste pauze hoe oud ik eigenlijk was. Ik was 23.

Twee weken geleden gaf ik een training aan een groep van 7 cursisten, allemaal nog geen 30. In de e-mails die ze me vooraf hadden gestuurd, gebruikten ze geen van allen u. Maar 3 cursisten spraken me wel de hele workshop met u aan.

 

Toen ik ze wees op het verschil tussen hoe ze schreven en hoe ze mij aanspraken, verontschuldigden ze zich voor hun opvoeding.
Het moet niet gekker worden.
Ook meteen duidelijk is: niemand hoeft meer te weten hoe oud ik ben :-).

 

Hoe zit het met de toekomst van u? In de afgelopen 20 jaar is er een duidelijke verschuiving van naar je te zien, vooral in geschreven teksten.

Lees verder »

Liever actief schrijven dan leuk schrijven

Gepubliceerd door Suzanne Meijles

zorgdragen-fotograferen“Ik zou zo graag LEUK willen schrijven,” dat verzuchten mensen vaak als ik vertel dat ik schrijftrainer ben. Ik snap dat. Iedereen leest graag leuke teksten. Maar wat is leuk? Is dat een tekst met humor? Of gewoon een aantrekkelijke tekst?

Voor de meeste lezers hoeft een tekst echt niet leuk te zijn. De meeste lezers zijn al blij als een tekst helder is. Wat heeft een tekst nodig om helder én aantrekkelijk te zijn? Ik geef je in dit artikel een superslimme tip (met voorbeelden) die je meteen bij je volgende tekst kunt inzetten.

Lees verder »

Aanbesteding winnen?

Gepubliceerd door Suzanne Meijles

aanbesteding-schrijvenNiemand begint aan een aanbesteding als je denkt dat je geen kans maakt. Toch zijn er bij elke aanbesteding meer verliezers dan winnaars. Dat triggerde bij mij de vraag ‘Is er winst te behalen in tijd en schrijfaanpak bij het schrijven van aanbestedingsteksten?’

 

Om het antwoord te vinden op die vraag, interviewde ik in oktober 2016 acht mensen die met aanbestedingsteksten bezig zijn.

 

Ze werken in verschillende branches: van architectenbureaus tot een detacheerder. Met verschillende rollen: tendermanagers, directeuren, projectmanagers, tekstschrijvers en een pr- en acquisitiemedewerker. Hun scoringspercentages op aanbestedingen lopen uiteen van 5% tot 80%.

 

Met de kanttekening dat 8 interviews geen representatief beeld kunnen schetsen, deel ik hieronder graag de verschillen en overeenkomsten in antwoorden. Zie ze als ‘best practices’.

Lees verder »

Wanneer formeel of informeel schrijven?

Gepubliceerd door Suzanne Meijles

formeel of informeel schrijvenLang geleden schreef ik een blog over of je moet kiezen voor ‘u’ of ‘je’ op je website. Maar hoe zit het met andere teksten? Wanneer kies je voor een formele en wanneer voor een informele toon? Het antwoord is niet simpel, maar als je de volgende vragen beantwoordt voordat je gaat schrijven, kom je tot de juiste beslissing.

 

 

Lees verder »

Een goede titel die je lezer in beweging zet

Gepubliceerd door Suzanne Meijles

Een titel is een breed begrip. Breder dan je misschien denkt. Natuurlijk schrijf je er een boven een artikel. Maar je vindt ook een titel bij een wervende tekst. En de onderwerpregel in een e-mail kun je ook zien als een titel.

Met een titel help je je lezer snel te beslissen: moet ik deze tekst nu lezen, later lezen, of niet lezen? Een titel is dus een wegwijzer voor je lezer. Met een titel wil je verleiden én informatie geven. Je wilt je lezer laten doorlezen, je wilt hem in beweging zetten. Hoe kom je nu tot een goede titel?

 

Lees verder »