1 Van acquisitiegesprek naar offerte
- Wat je absoluut niet mag vergeten te vragen in een acquisitiegesprek
- Hoe je de antwoorden handig gebruikt in je offerte
- Wat het beste moment is om een offerte te sturen
Op een woensdagmiddag kreeg Jolanda een mail van Klaas. Klaas was een manager bij een klant van haar. Ze gaf al 3 jaar training bij deze organisatie. Ze had een aantal afdelingen getraind en ook een paar medewerkers 1-op-1. Jolanda kende Klaas ook persoonlijk; ze woonden in hetzelfde dorp en kwamen elkaar regelmatig tegen in de kerk.
Klaas had, samen met zijn collega’s, al eerder een training bij Jolanda gevolgd. Hij vond het tijd voor een opfristraining. Klaas mailde dat een dag opfristraining wel genoeg was. Had zij tijd om die te geven op 14 september, tijdens de teamdag? En of ze even een offerte wilde maken, zodat hij die kon voorleggen aan de directeur.
Omdat ze vrijdagochtend op vakantie ging, maakte Jolanda ’s avonds meteen de offerte. Deze opdracht was een inkopppertje. Na anderhalf uur had ze een mooi programma bedacht, waarvan ze dacht dat ze dat wel in 3,5 uur kon behandelen. En hoewel ze haar prijzen dit jaar had verhoogd, gaf ze nog 10% relatiekorting op de prijs die ze normaal gesproken rekende.
Tijdens haar vakantie zag Jolanda het antwoord van Klaas binnenkomen. De directeur had gekozen voor een andere aanbieder, die meerdere dagen training had aangeboden. Dat vond hij nu beter passen. De geplande datum kon ze uit haar agenda halen. “Sorry. Ik bel je na je vakantie.”
De opdracht die ‘kat in het bakkie’ leek, werd Jolanda door de neus geboord. Ze wist niet dat Klaas nog een andere offerte had aangevraagd. Ze was daardoor met één mail een goede klant kwijtgeraakt.
Als je ook maar iets herkent uit het verhaal van Jolanda, weet je hoe frustrerend het schrijven van een goede offerte kan zijn.
Als je klanten wilt binnenhalen, moet je aan veel dingen denken: de klant op de goede manier aanspreken, je verplaatsen in wat de klant wil, een goede aanpak voorstellen én de beste prijs neerleggen.
Maar je wilt ook niet uren bezig zijn met die offertes. (En ze dan niet binnenhalen, omdat de prijs te hoog is.)
Ik geloof dat je alle offertes binnen kunt halen die jij wilt. Zonder je prijs te verlagen.
Sterker nog: soms kun je zelfs meer vragen dan anderen en toch de mooiste opdrachten krijgen. Met offertes die je weinig tijd kosten en die voor je klanten als maatwerk voelen.
“Op een vrolijke en tegelijk leerzame manier leer je de kneepjes van het vak. In dit geval ging het over effectief offertes schrijven, met echte eye-openers . Ik weet zeker, dat met de checklist die bij de cursus hoorde, mijn offertes veel meer effect gaan halen én dat ik mijn klanten daarmee veel beter inzicht kan geven hoe ik ze kan helpen. Want daar gaat het uiteindelijk om.
Suzanne, dank je wel!”
De grootste denkfout die mensen maken is dat offertes schrijven betekent dat je op inhoud moet overtuigen. De meeste schrijvers van offertes gaan helemaal los op de details van hun oplossing. Dat doen ze omdat ze denken dat klanten dat allemaal willen weten.
Het grote nieuws dat ik breng? Dat is niet waar.
De meeste lezers zijn namelijk lui.
Krantenlezers, lezers van rapporten, e-mails.
Ook lezers van offertes willen niet studeren op 30 pagina’s gedetailleerde inhoud voordat ze hun handtekening kunnen zetten.
Je ziet het: je hebt meer dan alleen kennis van de inhoud nodig om overtuigende en onderscheidende offertes te schrijven. Ik vind het zonde dat veel adviseurs en ondernemers deze kansen laten liggen.
De training heet ‘Altijd een JA op je offertes’. Je kunt de training in-company volgen: online of bij jullie op kantoor (of op een andere locatie die jullie uitzoeken).
De training helpt je om offertes te schrijven die ervoor zorgen dat een klant je meteen belt, met een akkoord op je offerte.
Hoe je offertes schrijft die voelen als maatwerk, waarop een klant meteen aanhaakt en die qua toon passen bij jullie bedrijf, terwijl jij er niet veel tijd aan besteedt.
Hoe een slim vragenlijstje vorige deelnemers hielp hun droomklanten verrassende antwoorden te ontfutselen, wat hun kans op een ‘Ja’ direct vergrootte.
Welke onderwerpen je moet behandelen in je acquisitiegesprek, zodat je bijzonder overtuigende elementen in je offertes kunt opnemen die je concurrenten vergeten.
Deze training is geschikt voor iedereen die regelmatig offertes schrijft. Het maakt niet uit of je dat pas een half jaar doet of al meer dan 20 jaar. Er is nog geen deelnemer geweest die niets bij me heeft geleerd.
En je krijgt checklists die je eenvoudig toepast op je volgende offertes. Zo verbeter je je offertes stap voor stap.
“Vanochtend weer een offerte de deur uitgedaan, die ik volgens Suzanne’s methode heb geschreven. Het is heel bijzonder om ook van opdrachtgevers terug te krijgen dat ze de offerte “to the point” vinden en dat ik daarom de opdracht krijg! De cursus is een heel goede investering geweest voor de verdere ontwikkeling van mijn eigen bedrijf.”
In de training leer je dingen waaraan de meeste opleidingen en salestrainingen geen aandacht besteden.
Zo ontdek je:
Het is een training waarin je leert hoe je de slimste psychologische principes gebruikt in je offertes.
De training Altijd een JA op je offertes bestaat uit de volgende 3 onderwerpen, verdeeld over 2 dagdelen:
Een terugkomdagdeel na 6 tot 8 weken is aan te bevelen. Dan bespreken we samen wat er goed gaat en waar je nog tegen aanloopt.
Ook is er dan nog tijd voor vragen, extra oefenen en eventueel verdieping op een onderwerp.
“Voordat ik een training volgde bij Suzanne, twijfelde ik er sterk aan of ik wel alles uit mijn offertes haalde. Ze waren best succesvol, maar als creatief is voor mij schrijven een competentie die nog een flinke duw kon krijgen.
De training gaf me overzicht, plus een handig zelfgemaakt offerteschrijfsysteem dat ik direct kon toepassen. Ook heb ik een hoop geleerd hoe het anders kan en slimmer. Hierbij was de ervaring van Suzanne zeer leerzaam en inspirerend. Ze heeft goed meegedacht over hoe Roops zich het best kan laten zien in een offerte.
In de praktijk betekende dit dat ik meteen na de training een grote klus binnenhaalde. De opdrachtgever koos voor mij omdat ik echt een andere offerte had geschreven dan mijn concurrenten. De investering in deze training heeft zich dus dubbel en dwars terugverdiend.”
Deze training is perfect voor jouw bedrijf als je:
een groepje mensen (6-8) hebt die minimaal 1 keer per maand een offerte schrijven
een dienst verkoopt
het gevoel hebt dat je bedrijf iets laat liggen met je offertes (mijn ervaring is dat je gevoel vaak klopt!)
je offertes kritisch durft te bekijken en openstaat voor opbouwende kritiek van anderen
enthousiast bent om te experimenteren met nieuwe elementen in je offertes
je blij bent met je huidige offertes en de resultaten daarmee (ga vooral zo door!)
je de schuld liever bij anderen legt als je offertes worden afgekeurd
In mijn branche kijken opdrachtgevers vooral naar prijs. Heeft het dan wel zin om een training offerteschrijven te volgen?
In de training die ik jaren geleden gaf voor de metaalbranche was dit een vraag die vaak terug kwam. Na afloop van de training waren de meeste deelnemers ervan overtuigd dat ze minder op prijs hoefden te concurreren door slim te kijken naar de opbouw van hun offertes.
Met een minimale ingreep in hun huidige offertes, kwam de focus veel meer te liggen op de toegevoegde waarde die dat bedrijf bood. De opdrachtgever wilde daarvoor ook meer betalen. Het gaat bij offertes vaak niet om de prijs. Het gaat om een balans tussen de prijs en wat de klant krijgt voor die prijs.
In de training Offertes schrijven leer je hoe je de focus in je offertes meer op waarde dan op prijs legt.
Moet ik veel extra tijd besteden aan mijn offertes?
Een offerte schrijven kost hoe dan ook tijd. Als je alleen een prijs over de schutting van je klant wilt gooien, dan ben je snel klaar. Maar misschien levert dat niet het gewenste resultaat op. Hoeveel tijd je besteedt aan je offertes hangt af van hoe complex je dienst is, of hoe uitgebreid de vraag van je klant.
In de training krijg je in ieder geval een format waardoor je nooit meer hoeft na te denken over de structuur van je offertes. Verder krijg je praktische adviezen hoe je een offerte zo vormgeeft dat jij er zo min mogelijk tijd aan hoeft te besteden. Maar wees er op voorbereid dat de eerste offertes misschien iets meer tijd kosten.
Onze medewerkers schrijven eigenlijk best wel goed. En een van hen heeft ooit de Van Dale woordenboekwedstrijd gewonnen op de basisschool. Heeft een training offerteschrijven wel zin?
Natuurlijk is het fijn als de deelnemers tevreden zijn over hun taalvaardigheid. Toch is het schrijven van een offerte meer dan spelling en grammatica. Het gaat over overtuigen. Hoe laat je potentiële klanten gemakkelijk ja tegen je aanbod zeggen?
Alle offertes die ik uitbreng, worden geaccepteerd. Ik denk dus niet dat ik een training offerteschrijven nodig heb. Of wel?
Als je tevreden bent met je omzet en je offertes, kan ik inderdaad niets voor je doen. Maar als je denkt dat er misschien wel meer te halen valt uit je offertes, dan help ik je graag. Misschien is dit wel de tijd voor een experiment. Durf je bijvoorbeeld een hogere prijs te vragen, zodat je meer omzet maakt?
“In de training Offertes schrijven heb ik geleerd hoe ik kan opvallen met mijn voorstellen. Suzanne geeft duidelijke tips, die eenvoudig en snel zijn toe te passen.”
Wil je kennis met me maken? Of je specifieke vraag met me bespreken?
Mail me dan om een afspraak te plannen. Ik spreek je graag telefonisch, via Teams of Zoom of live (als het niet te ver van Rotterdam is).