Waarom veel online trainingen geen training zijn

‘Van tegenkracht naar veerkracht in coronatijd’. En ‘Ze schieten schieten als paddestoelen uit de grond sinds iedereen thuis naar zijn beeldscherm zit te staren. Webinars.
Ik word er niet vrolijk van.

Is een online training beter?
Nee, meestal niet.

Het valt me op dat veel online trainingen helemaal geen training zijn.

Het zijn vooral ‘luister-naar-wat-ik-vertel-verhalen’. Soms zelfs niet eens live.
Met als boodschap: ‘Doe als ik doe. Dan word je succesvol. Want dat ben ik ook.’

En voordat je me nu boos gaat mailen dat echt niet alle online trainingen zo zijn: Ja, ik weet het.

Er zijn uitzonderingen.
Mooie uitzonderingen.

 

Toch zijn veel online trainingen als ouderwetse lessen op de middelbare school.

Weliswaar zonder man met Noorse kabeltrui en zonder piepende krijtjes op het bord.
En soms mét flitsende Powerpoints met leuke plaatjes. Die hadden we niet in de jaren ’80.

Maar waar je op school nog moest oefenen, hoef je bij zo’n online training alleen maar te luisteren. Geïnspireerd te raken.

Inspiratie is belangrijk, begrijp me niet verkeerd.
Net als enthousiasme en kennis.

 

Maar inspiratie is niet genoeg.

Niet genoeg om dingen te leren. En van daaruit te veranderen.
Dat is volgens mij wat een echte training doet.

Mijn trainingen gaan over beter leren schrijven. Dat lukt niet als je alleen WEET hoe het werkt. Je moet het DOEN.

En dat niet alleen.

Als je dan je best doet om het toe te passen, dan is het fijn als er iemand naar kijkt. En je feedback geeft. Hoe het misschien NOG beter kan.

Juist dan leer je.

 

Ik geloof dat een training je echt iets oplevert als die twee belangrijke elementen bevat.

Als eerste: een training die aansluit bij jouw praktijk. Je leert meer van een training die gaat over waar jij dagelijks mee te maken hebt. Toch bevatten veel online trainingen een algemeen verhaal. Je moet dan de hele tijd zelf de vertaalslag maken. Dat is best lastig, want jouw werk is nooit precies hetzelfde als het voorbeeld.

Daarnaast: oefening (met feedback op je antwoorden). Het klinkt als een open deur, maar veel online training doen het niet.
Ja, je krijgt Inspiratie. Maar wat doen de meeste mensen daarmee?
Ik heb eens gelezen dat maar 3% van de mensen die een zelfhulpboek koopt, het werkelijk toepast.
3%!

Dan vraag ik me af: wat is het verschil tussen een zelfhulpboek en een gemiddelde online training?
Inhoudelijk niet zo veel. De prijs wel.

Een algemene online training is lekker schaalbaar

Begrijp me niet verkeerd: ik snap het ook wel vanuit een ondernemer. Een algemene online training is lekker schaalbaar. Je kunt ‘em eindeloos verkopen, terwijl je in je hangmat op Ibiza ligt.

Maar ik word er niet warm van.

Ik werk het liefst met echte mensen die echte teksten schrijven. Zij leren van mij. Maar wat ik het leukste van mijn vak vind: ik leer ook van hen.
Zo leerde ik van de week bijvoorbeeld hoe een tomatenkas verwarmd wordt met aardwarmte. En vorige week welke stappen een hacker zet als hij een aanval op een server doet.

Superinteressant.

Ik wil me niet voorstellen hoe het leven zou zijn zonder al die mooie verhalen en interessante onderwerpen in mijn werk.

 

Daarom heb ik besloten dat mijn online training ‘Altijd JA op je offerte’ een andere vorm krijgt dan veel online trainingen.

 

Ik ga werken met een klein groepje van max 8 deelnemers.
Wel via Zoom, zodat we geen reistijd hebben.

De training is op een aantal data die ik vooraf vastleg. Als je dan niet kan, is dat heel jammer, maar dan kun je beter niet meedoen. Ik geef deze training nog wel een keer (als het bevalt).

Je levert vooraf een zelfgeschreven (geanonimiseerde) offerte in. De input van alle deelnemers is voor mij het startpunt van de training. Ik maak maatwerkopdrachten waarin ik de teksten van alle deelnemers voorbij laat komen.

 

Tijdens de training werk je aan een eigen offerte-format.

Dat format gaat je heel veel tijd opleveren (en hopelijk ook veel nieuwe opdrachten).

En natuurlijk krijg je een overzicht van alle theorie, zodat je ook later nog eens kan terugbladeren, als je weer met iets anders wilt experimenteren in je offerte.

Eigenlijk wordt het dus een ‘gewone’ training. Maar dan online, via Zoom. Met lekker veel oefenen en aandacht voor iedereen.

ProTaal – Schepenstraat 86B – 3039 NM – Rotterdam – 010 – 465 77 75 – info@protaal.nl