Hoe schrijf je een zakelijke tekst die leest als een thriller?

Gepubliceerd door Suzanne Meijles

Wat hebben Bouquetreeks, Leon de Winter en Nicci French met elkaar gemeen?

Op het eerste oog niets.

Toch is er iets wat ze allemaal doen: pageturnes schrijven.

Wat is hun geheim? Ze schrijven teksten die snel te lezen zijn.

Dat is ook mogelijk voor zakelijke teksten. Hoe? Door vaart te maken in je tekst. Dat is het korte antwoord.

 

Vaart in je zakelijke tekst maak je door lange en korte zinnen af te wisselen. 

Maar wat is dan een lange en wat een lange zin? En hoe wissel je die precies af? 

Lange zinnen zijn zinnen van 20 of meer woorden. Vaak staat er ergens in de zin een komma, waarna een verband komt.
Bijvoorbeeld: “De opkomst van het event viel tegen, omdat veel mensen zich hadden laten weerhouden door sneeuwwaarschuwingen van het KNMI.”

 

Een korte zin is een ‘jip-en-janneke-zin’: een zin van 5 tot 8 woorden.
Bijvoorbeeld een zin die je al eerder las: “Ze schrijven teksten die snel te lezen zijn” (8 woorden).

 

Er is wel een valkuil. Een tekst met alleen maar korte zinnen, zorgt voor een opgejaagd gevoel bij de lezer. Snel, snel, snel. Staccato. Tsjak, tsjak. De schrijver had haast. Lees dit snel.

 

Dan maar zinnen die allemaal ongeveer 20 woorden zijn? Nee! Een tekst met alleen maar zinnen van meer dan 20 woorden zorgt voor een moeilijk te lezen, wollige tekst waarvoor de lezer meer moeite moet doen. Als de zinnen bovendien allemaal ongeveer dezelfde lengte hebben, maakt dat de tekst SAAI.

 

De truc is dus: afwisselen!
Eerst een of twee korte zinnen, dan een wat langere. Ook in een zakelijke tekst!

 

Hoe ziet dat eruit in een echte tekst?
Hieronder lees je een stukje van de beschrijving van De IJstweeling van S. K. Tremayne. Het staat nu op nummer 8 in de Bruna Thriller top 10. Ik heb telkens het aantal woorden per zin erachter gezet:

“Een van Sarahs dochters sterft. (5 woorden) Maar kan zij zeker weten wie van de twee? (9 woorden) Een jaar nadat een van hun identieke tweelingdochters, Lydia, door een ongeluk overlijdt, verhuizen Angus en Sarah Moorcroft naar een klein Schots eiland dat Angus van zijn oma heeft geërfd. (30 woorden) Ze hopen daar hun verwoeste leven weer op te pakken. (10 woorden)”
Deel van de beschrijving van De IJstweeling (S.K. Tremayne)

 

In een zakelijke tekst ziet die afwisseling er bijvoorbeeld als volgt uit:

Coolblue groeit hard. (3 woorden) Zo hard dat we heel veel nieuwe collega’s nodig hebben. (10 woorden) We hebben zo veel leuke en nieuwe ideeën, maar zonder jou kunnen we dat allemaal nooit realiseren. (17 woorden) Ben jij benieuwd naar onze vacatures en hoe het is om in één van de leukste bedrijven van Nederland en België te werken? (23 woorden) Dan ben je hier op de juiste plek. (8 woorden)
(bron: http://www.werkenbijcoolblue.nl)

 

Je ziet wat het afwisselen van korte en lange zinnen doet.

Je tekst wordt frisser, vlotter én krijgt meer vaart.
Probeer het bij de volgende tekst die je schrijft ook eens!

 

© Suzanne Meijles

.

4 reacties op Hoe schrijf je een zakelijke tekst die leest als een thriller?

  1. Thea schreef:

    In de dagelijkse mailstroom worden mails vaak half gelezen. Toch wil je dat jouw boodschap gelezen wordt. In de praktijk merk je dat een zo kort mogelijke mail een kans maakt gelezen te worden, maar komt de boodschap dan nog over? Ik ga het zeker proberen met de ‘korte en lange zinnen’ tip van Suzanne!

  2. Catja schreef:

    Okee voor teksten op papier, maar voor voor teksten voor websites vind ik die lange zinnen niet prettig lezen. Hoewel staccato ook niet fijn leest.

    • Suzanne Meijles schreef:

      Dat ben ik niet helemaal met je eens, Catja. Deze tip geldt ook voor websites. Kijk maar naar het voorbeeld van Coolblue.

      Misschien ligt het aan het begrip ‘lange zin’. Een lange zin op een website is wel korter (rond 15 woorden) dan een lange zin op papier (rond 20-25 woorden).

      Mijn tip gaat vooral over het afwisselen van zinslengte. Daardoor ontstaat de vaart.

  3. Al ben in geen geboren schrijfster, toch leer ik van alle tips die Susanne schrijft in haar nieuwsbrief en haar boek: Een beetje Beroemd.

Plaats jouw reactie.