Wat kan er fout gaan in een overtuigende tekst?

Gepubliceerd door Suzanne Meijles

geen-overtuigende-tekstIk zat gisteren in een eetcafé. Onderaan de menukaart stond: “Is het geen goed idee om een cadeaubon van Eetcafé Bon te bestellen!!” Ik vraag me af of er klanten zijn die zich door deze vraag geïnspireerd voelen om zo’n cadeaubon te kopen. Deze zin is wel bedoeld als overtuigende tekst, denk ik. Wat gaat er precies mis?

 

Dat bij de vraag het vraagteken was vervangen door een uitroepteken, laat ik maar even buiten beschouwing. Dat maakt het weliswaar niet makkelijker om te lezen maar het was vooral het gedeelte “Is het geen goed idee om…” dat me in verwarring bracht.

 “Is het geen goed idee om…” overtuigt niet. Waarom niet?

Allereerst komt het door  “geen goed idee”. Daar zit een ontkenning in, iets dat NIET waar is. Als ik antwoord op de vraag zou geven, twijfel ik tussen: Ja, dat is geen goed idee, en Nee, dat is wel een goed idee. Snap je het nog?

Een ontkenning
(niet, geen) in combinatie met een vraag, werkt verwarrend. Ik weet niet wat ik moet kiezen. Een zin die waarschijnlijk veel beter werkt, is:“Wist u dat u ook een Bon-cadeaubon kunt kopen?” Of, nog beter: “Geef eens een cadeaubon van Eetcafé Bon cadeau!” (Nu wel het uitroepteken op de juiste plaats).

Daarnaast word ik niet aangesproken. Als er had gestaan: “Vindt u het een goed idee om…” was ik al meer geprikkeld geraakt om erover na te denken. “Is het geen goed idee…” verwijst nu naar een algemeen idee. Iets waar mensen het al min of meer over eens zijn. In dit geval verwijst het naar iets waar ik nog nooit over had nagedacht, namelijk: een cadeaubon kopen bij dat eetcafé.

Als je een overtuigende tekst wilt schrijven, moet je je lezer aanspreken. Dat kan met “u” en een vraag, maar ook met een oproep tot actie. Maak het je lezer gemakkelijk. Dat is een voorwaarde om te beginnen met overtuigen.

Wil je reageren? Leuk! Laat hieronder je bericht achter.

Suzanne Meijles

6 reacties op Wat kan er fout gaan in een overtuigende tekst?

  1. Hans Keeren schreef:

    Lekkere post. Daar ging ik als een speer doorheen. Hier is een andere zienswijze over de ontkenning:

    Als ik tegen je zeg: “Denk eens niet aan een blauwe appel”. Wat doe je dan? Nu: Is het geen goed idee om…….

    • Suzanne Meijles schreef:

      Beste Hans,
      Het voorbeeld dat je noemt, is het beroemde “roze-olifantenvoorbeeld”. Je hebt natuurlijk helemaal gelijk: als je ergens niet aan mag denken, dan lukt dat bijna niet. Iedereen die ooit gestopt is met roken, of een poging gewaagd heeft, weet dat. Het gaat in mijn voorbeeld met name om de combinatie ontkenning / vraag. Die maakt het zo lastig (en weinig overtuigend…)

  2. Gerdy schreef:

    Leuke blog. Maar mis de uitsmijter, want wat is nu wel een goede zin? enne…”u”…. is dat niet een beetje ouderwets en afstandelijk?

    • Suzanne Meijles schreef:

      Hallo Gerdy,
      Dank voor je reactie. U is inderdaad wel een beetje ouderwets en afstandelijk, he? Zeker voor op een menukaart in een eetcafé! Er is niet één ‘oplossing’ te geven, maar een wervende tekst is bijvoorbeeld op het kaartje bij de rekening: “Heb je lekker gegeten? Laat dan ook een ander kennismaken met Eetcafé Bon. Bestel een cadeaubon bij de bar!”

  3. Pam schreef:

    Beste Suzanne,
    Ik reageer niet zozeer op je laatste Nieuwsbrief, maar meer in het algemeen op wat je ons laat weten. Ik schrijf zelf ook (2 gepubliceerde boeken en een blog) en ik heb sommige van je aanwijzingen geprint om ze te herlezen als het weer eens nodig is. Vooral die m.b.t. een titel kiezen voor een tekst is voor mij erg handig. Bedankt daarvoor.
    Pam Comijs

Plaats jouw reactie.