Prijs in een verkooptekst: wat is de beste plaats?

Gepubliceerd door Suzanne Meijles

prijs in een verkooptekstEen tekst waarmee je iets wilt verkopen, kan meestal niet zonder een prijs. Maar waar kun je de prijs in een verkooptekst het beste plaatsen?

 

In veel verkoopteksten zie ik dat de prijs onderaan staat. En dan maakt het niet uit of het een offerte is, wervende webcopy of een flyer.  Toch is afsluiten met de prijs in een verkooptekst niet handig.

 

Waarom zet je de prijs in een verkooptekst beter niet onderaan? De reden daarvoor is logisch. Je lezer léést namelijk jouw verkooptekst niet, hij scant je tekst. Zodat hij snel door de tekst is.

Elke lezer scant naar de prijs in een verkooptekst. Als hij die heeft gevonden, dan leest hij door. Naar beneden dus. Zo hebben we dat geleerd: wij lezen van boven naar beneden.

Maar als de prijs helemaal onderaan een tekst staat, en je lezer wil doorlezen, dan leest hij… NIETS.

 

Van prijs in een verkooptekst naar waarde

In offertes stuit ik na de prijs ook wel op algemene voorwaarden, uitsluitingen en andere disclaimers. Als je de prijs helemaal onderaan je tekst plaatst, richt je de focus van je potentiële klant op de prijs en  eventueel op de juridische kant van je voorstel. Dat wil je niet.

 

Een verkooptekst die werkt, laat zien welke waarde jij toevoegt voor de prijs die je vraagt.

 

Hoe richt je de focus van de potentiële klant op de waarde? Door de prijs te plaatsen tussen je aanbod en het resultaat wat je klant mag verwachten.

 

In een offerte kan dit er bijvoorbeeld als volgt uitzien:

 

[Plan van aanpak]
stap 1
stap 2
stap 3

 

[Investering]
Uw investering voor dit adviestraject bedraagt € X.

Voor dit bedrag mag u het volgende verwachten:

–   een interview met elk MT-lid van 1 uur, waarin we …;
–  twee gesprekken van 3 uur met het voltallige MT, zodat u…;
–  adviesrapportage met praktische aanbevelingen, waarmee u…

 

Als je onder de prijs direct laat zien wat de klant krijgt voor zijn investering, verschuif je de focus van prijs naar waarde. Laat je klant niet zoeken. Een klant die moet zoeken naar jouw waarde, is namelijk moeilijker te overtuigen.

 

© Suzanne Meijles

 

 

.

5 reacties op Prijs in een verkooptekst: wat is de beste plaats?

  1. Irene den Ouden schreef:

    Supertip, dank je Suzan!

    Hoe zie jij in dit verband actieprijzen?
    ‘Als je NU lid wordt, krijg je 50% korting en betaal je geen €100 maar slechts €50!’

    Mag het dan wel, de prijs er uit laten springen?

    • Suzanne Meijles schreef:

      @Irene, leuke vraag! Ik denk dat het met actieprijzen niet veel anders is. Natuurlijk is een actieprijs op zichzelf aantrekkelijk, maar ook als ik minder geld uitgeef, wil ik weten wat ik daarvoor krijg. Dan pas kan ik een afweging maken of het echt wel zo’n goede deal is, die 50% korting :-).

  2. Thea Beentjes schreef:

    Beste Suzanne,
    dank je wel voor je nieuwe tip! Ik ga het direct toepassen in de offerte die ik zo ga schrijven. Had er zo nooit naar gekeken….
    Dank dus.

Plaats jouw reactie.