Hoe laat je anderen zeggen hoe goed je bent?

Gepubliceerd door Suzanne Meijles

Is het een goed idee om je klant aan het woord laten? Op je website, op Linkedin of in een wervende tekst. Het antwoord is simpel: Ja. Want testimonials werken.

 

Sommige zelfstandige dienstverleners vinden het echter moeilijk om zichzelf op die manier te promoten. Hoe komt dat? En wat doe je eraan? In dit artikel lees je daarover. Ook geef ik een aantal tips om kwalitatief goede testimonials te verzamelen.

 

Waarom ervaren sommige mensen een drempel bij het vragen om een testimonial? Er zijn grofweg twee antwoorden. Allereerst moet je om hulp vragen, en dat is niet altijd gemakkelijk. Je moet je kwetsbaar maken. Ook ik twijfelde lang over het vragen om testimonials. Ik vroeg me af of die klant die zo tevreden was over mijn dienst, dat wel met naam en toenaam op mijn website of op Linkedin wilde vertellen.

Een tweede reden is de angst om arrogant gevonden te worden. Aanbevelingen zijn toch een soort reclame. Alsof jij in de etalage staat. En dat kan eng zijn: ze maken je zichtbaar. Want je tevreden klanten vertellen wat ze van jou en je diensten vinden. Soms in bewoordingen die je zelf niet zou durven gebruiken.

Waarom zou je testimonials gebruiken? Het volgende voorbeeld kan dat illustreren. Stel je voor dat je een hulp in de huishouding hebt. Maar op een dag stopt ze ermee. Wat doe je dan? Hang je een briefje op in de supermarkt? Plaats je een advertentie op marktplaats? De meeste mensen blijken in eerste instantie in hun omgeving te vragen of ze iemand kennen die hen kan helpen. Een buurvrouw, of een vriend(in) die in dezelfde stad woont. Herkenbaar?

Testimonials zijn geschreven mond-tot-mondreclame. Mond-tot-mondreclame is de manier van marketing die het minst wordt gewantrouwd. Als je buurvrouw zegt dat zij een supergoede hulp heeft, dan durf jij het ook wel aan met die hulp. Want je kent haar.

Maar het werkt ook als complete vreemden iets vertellen. Steeds meer internetwinkels gebruiken de ‘review-functie’. Bij bol.com zie je bijvoorbeeld wat anderen zeggen over een boek wat je misschien wel, misschien niet wil kopen. Ook bij bed and breakfast-adressen zie je het veel.

Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar ik laat me erdoor leiden. In ieder geval gedeeltelijk. De reviews vertellen me namelijk meer dan de beschrijving van het boek of het b&b-adres. Ze helpen me kiezen.

Stel je voor dat er bij een bed and breakfast adres staat: “We waren vooral aangenaam verrast door het leuke gezin waar we in terecht kwamen.” Sommige potentiële bezoekers zullen zich daardoor extra bevestigd voelen in hun idee dat dit het leuke b&b-adres is dat ze zoeken. Maar anderen zullen precies op hetzelfde moment denken dat ze daar liever niet naar toe gaan.

Hoe pas je testimonials nou toe als zzp’er? Want bij reviews is het duidelijk: er is een optie om een beoordeling achter te laten. Maar bij de testimonials die een zelfstandige wil gebruiken, is die optie er niet. Op Linkedin merk ik overigens dat er steeds meer mensen sneller een testimonial achterlaten, ook als je daar niet specifiek om vraagt.

Maar aan de andere kant ken jij misschien ook wel klanten die toezegden een aanbeveling te schrijven, terwijl je nog steeds op de tekst wacht. Wat kun je doen om toch die aardige testimonial in handen te krijgen?

Als je vraagt om een aanbeveling, is het handig dat je dat niet in algemene bewoordingen doet. Als je vraagt: wil je een testimonial voor me schrijven? Is er een kans dat je een tekst ontvangt met de strekking: ‘leuk mens, goede tips, heeft me verder gebracht’. Aardig om te lezen, maar in veel gevallen niet genoeg om een potentiële klant over de streep te trekken.

De oplossing? Stel een aantal gerichte vragen, zodat je testimonial ook interessant wordt voor andere, potentiële klanten.

Er zijn eigenlijk drie essentiële vragen die een aanbeveling moet beantwoorden:

(1) de verleden-vraag: hoe was de situatie voordat je mij inhuurde?

“Ik zag altijd erg op tegen het laten maken van foto’s. Het maakte me erg nerveus. Ik vond dat ik nooit op een foto stond zoals ik mezelf zag.

(2) de interventievraag: wat heb ik gedaan of wat sprak je het meeste aan in mijn benadering?

Toen liet ik foto’s door X maken. Ze stelde me enorm op mijn gemak en gaf me het gevoel dat ik mezelf kon zijn. Ze zei ook niet de hele tijd dat ik anders moest gaan zitten. En ik mocht gewoon blijven praten.

(3) de heden-vraag: hoe is de situatie nu? Wat is er veranderd?

Nu liggen er meer dan tien prachtige foto’s van mij, waarop ik ontspannen mezelf ben. Het is misschien wel voor het eerst dat ik naar een zakelijke foto van mezelf kan kijken, zonder me opgelaten te voelen.”

Het grote voordeel van testimonials plaatsen is dat je zelf niet hoeft te zeggen dat je het zo goed doet. Dat doen je klanten voor je. Daarnaast geef je je lezer de kans om jou en je dienst te leren kennen door de beschrijvingen in de aanbeveling.

En ten slotte kunnen je lezers hun eigen wensen of problemen herkennen in de beschrijving van jouw klanten. Als ze daardoor meer vertrouwen in je krijgen, komen ze naar je toe. Als ze zich door (een deel van) de testimonial niet aangesproken voelen, zoeken ze misschien verder.

Maar ook dat is niet erg. Met testimonials van je leukste klanten, trek je mensen aan die zich in die beschrijvingen herkennen. Op die manier krijg je meer leuke klanten. Had je ooit op die manier nagedacht over aanbevelingen? Misschien helpt het je je schroom van je af te werpen en het toch een keer te vragen…

(c) Suzanne Meijles, ProTaal

Wil je reageren op dit artikel? Graag! Je kunt hieronder je reactie achterlaten.

15 reacties op Hoe laat je anderen zeggen hoe goed je bent?

  1. Dag Suzanne,

    Op Twitter had ik je al laten weten dat ik je blogpost erg goed vond en er blij mee was. hier kan ik iets uitgebreider reageren. Ik weet vaak niet hoe ik het aan moet pakken om testimonials te krijgen en jouw advies om 3 vragen te stellen vind ik erg behulpzaam.

    Ik herken ook de angsten en twijfels die je beschrijft. Van het nut van testimonials hoef je me niet te overtuigen. Dat is voor mij zo klaar als een klontje.

    Leuk vind ik ook dta je testimonials je kunnen helpen de juiste klanten aan te trekken, doordat mensen afhaken die afgeschrikt worden door iets wat anderen juist waarderen en wat echt bij jouw werkwijze hoort.

    Kortom: heel blij met je blog! En dus heel hartelijk bedankt en ik kijk al weer uit naar een volgende blogpost!

    Jalada

  2. Veron Goemans schreef:

    Wat een waardevolle tips heb je mij gegeven. Hartelijk dank daarvoor Suzanne. Die 3 vragen helpen niet alleen mij aan een testimonial, het helpt mijn klant ook om nog eens goed te beseffen hoe de situatie eerst voor haar was en hoe die er nu voor haar uitziet.

    Net als Jalada zie ik weer met genoegen uit naar je volgende blog met waardevolle tips!

    groetjes,
    Veron

  3. Suzanne Meijles schreef:

    Dank, Veron en Jalada, voor jullie mooie woorden. Fijn om te lezen dat jullie met mijn tips weer verder kunnen!

    Suzanne

  4. Hoi Suzanne,

    Een mooi artikel. Erg aansprekend. Voor mij aanleiding om jou gelijik mijn testimonial te mailen. Want ja, ik heb je mijn testimonial toegezegd. En ik stuur je dat met alle plezier. Ook al is het even blijven liggen. Mijn nieuwe website vordert gestaag. Het is nu zaak de teksten erin te plaatsen die ik, gecoacht door jou, zo geinspireerd en met zo veel plezier heb geschreven.

  5. Karlijn Hendrix schreef:

    Dag Suzanne,

    Allereerst complimenten voor jouw profilering. Super hoe jij jouw bedrijf neerzet met nieuwsbrief, website en vakkundigheid.

    Net als vele anderen zie ik het nut in van referenties. Referenties werken inderdaad als je op zoek bent naar een bedrijf of product.

    Maar hoe betrouwbaar zijn referenties op LinkedIn als je ziet dat mensen elkaar een referentie sturen?

    Hartelijke groet,

    Karlijn Hendrix

  6. Selma Foeken schreef:

    Hoi Suzanne,

    Goed artikel met handige tips! Ga de drie vragen zeker gebruiken (ook ontzettend handig bij het schrijven van testimonials voor anderen).

    Een leuke aanvulling op je artikel dat testimonials werken, is de column van Roos Vonk in de Intermediair van 09-02-10: ‘Als ze het over je hebben’. Zie: http://www.intermediair.nl/artikel/roos-vonk/138459/als-ze-het-over-je-hebben.html

    Groetjes,
    Selma

  7. Suzanne Meijles schreef:

    @Marlene, dank voor je lovende testimonial. Fijn dat ik je heb mogen helpen!

    @Karlijn, Ook dank aan jou voor je mooie complimenten. Je punt over de Linkedin-aanbeveling snap ik. Op zich is er niets mis mee als mensen elkaar aanbevelen, vind ik. Als ze het maar menen.

    Een testimonial is anderzijds natuurlijk altijd persoonlijk. Wat jij goed vindt, hoeft een ander niet te waarderen. In die zin is een testimonial wellicht nooit 100% betrouwbaar.

    @Selma, dankjewel voor de verwijzing naar het artikel van Roos Vonk. Een mooie aanvulling, inderdaad.

    Een hartelijke groet,
    Suzanne

  8. Cora Bastiaansen schreef:

    Als ik een opdracht inlever, vraag ik altijd of de klant het eerlijk wil zeggen als hij niet tevreden is. Tegelijkertijd vraag ik hem als hij wel tevreden is, dit aan anderen te vertellen (mond-tot-mondreclame)… of een aanbeveling voor me te schrijven op LinkedIn. Zo ga je er niet automatisch vanuit dat hij alleen maar blij kan zijn met je werk, maar vraag je om feedback, lovend of opbouwend.

  9. Suzanne Meijles schreef:

    Beste Cora,

    Dankjewel voor je reactie. Ik ben het helemaal met je eens. Natuurlijk vraag je je klant ook om feedback.

    Dit artikel heb ik echter geschreven om je te helpen met enthousiaste klanten die graag een testimonial voor je willen schrijven, maar niet weten hoe…

    Een hartelijke groet,

    Suzanne

  10. Renata Hamsikova schreef:

    Hoi Suzanne,
    Ik heb een aantal testemonials, maar mijn klanten blijven liever anoniem. Zou het de waarde van een testemonial verminderen?
    Bedankt voor de kant-en-klare vragen. Deze kan ik naar mijn klanten sturen en hen te vragen ze te beantwoorden.
    Groet, Renata.

  11. Suzanne Meijles schreef:

    Beste Renata,

    Een testimonial vermindert niet in waarde als de gever liever anoniem wil blijven. Je kunt dan bijvoorbeeld alleen de voornaam noemen. Met, als het relevant is, de leeftijd.

    In jouw geval zou een omschrijving van de gever ook iets kunnen zijn als “moeder van hb-zoon van 7 jaar”. Zo kunnen potentiële klanten zich wel identificeren met de persoon die de testimonial heeft geschreven.

    Ik hoop dat ik je hiermee help?

    Een hartelijke groet,

    Suzanne

  12. Beste Suzanne,

    Allereerst complimenten voor dit nuttige en bruikbare artikel!

    Ik heb nog ’n paar aanvullingen waar jij en je lezers wellicht verder hun voordeel mee kunnen doen:
    als je op linkedin om ’n recommendation vraagt (wat alleen kan als diegene ook in jouw linkedin-netwerk zit), kun je dit het beste eerst per email vragen. Zo kun je vooraf checken of je je kunt vinden in de inhoud van de recommendation.
    Wil je ’n recommendation terugplaatsen, doe dit dan niet gelijktijdig (@karlijn). Je verzwakt daarmee nl. je eigen recommendation. Laat er dus enige tijd tussen zitten.
    Daarnaast kun je de recommendation altijd verwijderen, mocht daar reden voor zijn (bijv. omdat je ’n andere richting bent ingeslagen).
    En tenslotte: vraag op linkedin niet gelijktijdig aan meerdere mensen om ’n recommendation, maar spreid dit in de tijd.

    @Renata, ik ben het eens met Suzanne dat anonieme testimonials nog steeds positief voor je kunnen werken. Probeer inderdaad met je klanten overeen te komen dat er wel ’n omschrijving komt te staan die herkenning oproept bij je potentiële klanten. Per slot van rekening draait het daar om.

    Veel succes iedereen en bedankt Suzanne!

    Michaela Halewijn
    http://www.michaelahalewijn.nl

  13. Suzanne Meijles schreef:

    Dankjewel Michaela, voor je uitgebreide en waardevolle reactie.

    Suzanne

  14. Karlijn Hendrix schreef:

    Dag Michaela,

    Je slaat de spijker op z’n kop. Elkaar een recommendation sturen werkt als er zo’n twee weken tussen zit. Zo voorkom je inderdaad dat lezers van jouw profiel de aanbeveling niet serieus nemen. Deze ‘dubbele ontkennig’ verdient in schrijfland niet de schoonheidsprijs. Zet ik hem ‘positief’ dan klopt hij niet ; )

    Overigens leuk dat je teksttovenaar bent. En net als ik ook trouwambtenaar!

    Fijn weekend!

    Hartelijke groet,

    Karlijn Hendrix
    http://www.bureauleef.nl

  15. Janna schreef:

    Goeie tekst!
    Dank je wel.

Plaats jouw reactie.