5 tips om wervende koppen te schrijven die je lezer de tekst inzuigen

Gepubliceerd door Suzanne Meijles

Waarom gebruik je titels en koppen? Om aandacht te trekken? Om nieuwsgierigheid te kweken? Als belofte van wat er gaat komen? Of om je lezer te verleiden door te lezen? Waarschijnlijk allemaal! Toch liegen de statistieken er niet om: 8 van de 10 mensen lezen de titel wel, maar slechts 2 van de 10 lezen ook de rest van de tekst.

Het kan genadeloos mis gaan met koppen en titels. Als je lezer niet wordt geprikkeld door je titel, leest hij je tekst helemaal niet. En heb je voor niets je best gedaan.

Veel mensen denken dat je talent moet hebben om een goede kop te kunnen maken. Maar talent is echt niet nodig. Inspiratie evenmin. Misschien wordt niet iedereen een romanschrijver, maar het schrijven van een informatieve en wervende kop, dat kan iedereen leren.

Hoe schrijf je dan die kop die aantrekt, werft en prikkelend is? Hieronder vind je 5 adviezen die je kunnen helpen.

1. Focus dus op de voordelen die je lezer kan behalen door je tekst te lezen.
Een titel waarin staat wat de inhoud van de tekst oplevert, is aantrekkelijk. En dat zorgt er in de meeste gevallen voor dat de lezer doorleest. Beloof dus in je titel iets wat je in je tekst waar maakt. Bijvoorbeeld: “Nee zeggen tegen je kinderen terwijl het thuis toch gezellig blijft.“

2. Laat in je titel zien welk probleem je oplost: “10 tips om je energierekening te verlagen”.

3. Ook een titel met een vraag die je lezer aanspreekt, helpt om je lezer te laten doorlezen. Je stelt de vraag die je lezer misschien al heeft. Of kan hebben. Maar het is ook mogelijk dat hij niet weet wat hij wilde weten. En dát is prikkelen! Bijvoorbeeld: “Hoe kun je afvallen en toch alles blijven eten wat je wilt?”

4. Beschrijf zo specifiek mogelijk. Dus niet “Een gezonde werkplek” maar “Hoe je in 7 stappen een gezonde werkplek maakt”. Als je een aantal gebruikt, maak je bovendien een heel specifieke belofte. Die extra prikkelt. Je moet je belofte natuurlijk wel weer inlossen.

5. Construeer je koppen op zo’n manier dat je boodschap ook duidelijk is als je lezer alleen de (tussen)koppen leest.
Op die manier geef je je lezer voldoende kans om je tekst te scannen. Je lezer kan dan zelf besluiten of hij de tekst helemaal wil lezen. Een scanbare tekst maak je door bijvoorbeeld witregels in te voegen, kernwoorden vet te maken en door opsommingen te gebruiken.

Het schrijven van een goede kop is belangrijk om je lezer te prikkelen verder te lezen. Want daar gaat het uiteindelijk om: tekst die je schrijft, moet gelezen worden. Een prikkelende titel is een eerste stap. En elke volgende zin is een volgend stapje. Om je lezer weer de volgende zin te laten lezen. Ik hoop dat je met dit artikel weer een stapje verder kunt.

© Suzanne Meijles, ProTaal

Als je je abonneert op mijn e-zine, ontvang je mijn nieuwe artikelen in je inbox. Bovendien ontvangen abonnees soms kortingen en bonussen op mijn trainingen. Bedankt voor je bezoek.

Een reactie op 5 tips om wervende koppen te schrijven die je lezer de tekst inzuigen

  1. Hele handige tips! Een goede titel moet de lezer nieuwsgierig maken, maar ook informeren waar het artikel over gaat. Het is belangrijk dat de titel aansluit op de inhoud van de tekst.

Plaats jouw reactie.